اعتیاد اجتماعی؛اجتماع اعتیادی

بعد از نشر تصاویر؛اخبار وگزارشهای مربوط به معتادان گورخواب به عنوان فردی که همواره اعتیاد از آشناترین مقوله های زندگیم بوده وحدود چهارده سالی می شود که با عناوین مختلف در حوزه های مرتبط با درمان اعتیاد فعالیت داشته ام
بر خود واجب و لازم دانستم تا دیدگاه خود را نسب به استقبال اجتماعی غیر طبیعی که از شیوهء انتشار این موضوع شده است بنویسم.

روشهای متنوع و متعددی برای پیشگیری؛درمان؛کاهش آسیب و مقابله با اعتیاد در دنیا وجود دارد که درمانگران؛دست اندرکاران و درنهایت مسئولین جوامع بر حسب دسترسی؛ سلیقه؛ بافت فرهنگی؛اطلاعات وامکانات موجودشان یکی از انواع روشهای موجود را بر می گزینند.
به صورت موجز این روشهای موجود را می توان به چهار دسته کلی تقسیم کرد:
روشهای تنبیهی
روشهای تحقیری
روشهای تَرَحمی
و
روشهای تشویقی
آنچه ازاثباتهای علمی و شواهد موجود پیداست روشهای تنبیهی نه تنها در حوزهء پیشگیری؛درمان؛کاهش آسیب و مقابله کاربرد نداشته است بلکه در بسیاری از موارد موجب تشدید و مزمن شدن اعتیاد نیز می شود.
خوشبختانه به نظر می رسد جامعه ما بعد از هزینه های بسیار زیادی که در شیوه های تنبیهی متحمل شده؛ امروز در حال پشت سر گذاشتن این نوع مواجهه می باشد اما موضوع نگران کننده اینجاست که همزمان با این اتفاق مبارک؛ اتفاق نگران کنندهء دیگری در حال رخ دادن است.

برنامه های تلویزیونی؛هنرمندان محبوب؛شخصیتهای مطرح؛شبکه های مجازی و برخی اصحاب رسانه از طریق به تصویر کشیدن چهرهء اعتیاد با لنزهای تحقیر گر و تَرَحم برانگیز سعی دارند در حوزهء پیشگیری؛درمان؛مقابله و کاهش آسیبهای ناشی از اعتیاد قدمی موثر بردارند؛
غافل از اینکه این شیوه نیز همانند مواجههء تنبیهی نه تنها کاربردمثبتی نخواهد داشت
بلکه دستکاری خطرناکی است که ارمغانش برای ما جز ناسور تر شدن زخم اعتیاد نیست.
معضل اعتیاد در تمام کشورهای دنیا وجود دارد اما انگار تنها در کشور ماست که از به تصویر کشیدن چهره تحقیر و ترحم بر انگیز معتادان بهره برداری های شخصی می شود.
با انتشار اخبار معتادان گور خواب بخشی از جامعهء ما آگاهانه یا نا آگاهانه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در حال پز دادن با چهرهء محقرو ترحم برانگیز اعتیاد شده است؛و آنچه مسلم است بهای این رفتارِ ناسالمِ بخشی از جامعه را کل جامعه باید بپردازد.
برای اینکه در حوزهء پیشگیری؛درمان؛مقابله و کاهش آسیبهای ناشی از اعتیاد گام مثبتی بردارید حتماً لازم است که اعتیاد را با تمام جوانب ریزو درشت؛خوب و بد؛ زشت و زیبایش بشناسید.
اما فقط زمانی حق عمومی کردن دانسته ها و مشاهداتان را دارید که توانایی به تصویر کشیدن تمام جوانب را نیزداشته باشید.در اکثر مواقع همچین امکانی وجود ندارد به همین دلیل است که افرادِ متخصص و کاربلد در حوزهء اعتیاد از این اقدام پرهیز می کنند.
اگر تصویر ناقصی از اعتیاد ارائه شود نتیجه اش ترس و بی اعتمادی و سردرگمی و خجالت است و همین دلایل کافیست که معضل اعتیاد در لایه های زیرین اجتماعی پنهان شود.
پنهان شدن اعتیاد در جامعه یعنی افراد و خانواده هایی که نیاز به خدمات پیشگیری؛درمان؛مقابله و کاهش آسیبهای ناشی از اعتیاد دارند از این خدمات فاصله بگیرند.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
انگ زدایی از اعتیاد و تقویت حوزه های توانمند ساز اجتماعی و ایجاد دسترسی برابر و محترمانه؛ برای معتادان مواجهه ای تشویقی است که می تواند راه حلی کارگشا باشد امروزه تمام جوامعی که بهداشت اجتماعی قابل قبولی دارند با این شیوه با اعتیاد روبرو می شوند.

با تشکر:سعید امدادی
کارشناس اعتیادوروانشناسی

انتشار متن فوق با نام نویسنده بلامانع است

پ ن 1:افرادی که در تصویر میبینید همهگی جزو افراد کارتن خواب و یا خانواده های بسیار فقیر بوده اند

پ ن 2:در جوامع سالم هر فردی بخواهد و تلاش کند این امکان برایش وجود دارد که از مشکلاتش رها شود






اعتیاد اجتماعی و اجتماع اعتیادی