انسان از بدو تولد به صورت غریزی به دنبال کسب لذت؛آسایش و آرامش و راه حلی برای کاهش  دردهای زندگی است.

روشهای حقیقی و درست زیادی برای تجربه ی لذت و کاهش دردهای زندگی وجود دارد.

مثل:تلاشهای سازنده؛آگاهی و شناخت خویشتن؛هدفمندی وارتباطات مفیدو موثربا خود دیگران و جهان پیرامون؛عبادت عزت نفس وعشق ورزی و ایمان که موجب تعالی و شکوفایی انسان می شود.

روشهای دروغین و نادرستی هم برای تجربه ی لذت و کاهش دردهای زندگی وجود دارد که اشتباه ترین آنها استفاده از مواد اعتیاد آور تغییر دهنده ی خلق است که سرانجامی جز اسارت وپوچی و تباهی برای انسان به همراه نخواهد داشت.

استفاده از مواد اعتیاد آور ممکن است در ابتدا با لذت وکاهش دردمقطعی و مجازی همراه باشد که تجربه ی این لذت و کاهش درد مجازی عوارض گریز ناپذیروجبران ناپذیری دارد.

در حین آموزش ها و مشاوره های که  داشتم متوجه این موضوع شدم که اکثرافراد درباره اثرات وعوارض مواد اعتیاد آوردچار خطای شناختی هستند.

آنها به جای اینکه با یک نگرش سالم و منطقی معدل دردها ولذتها ناشی از مصرف مواد  را محاسبه کنند.

فقط به لذتها و پاداشهایی که ممکن است مصرف مواد اعتیاد آوربرای آنها به ارمغان بیاورد توجه می کنندونمره می دهند و عوارض  ودردهای حاصل از تجربه ی مصرف مواد را یا نمی بینند وتشخیص نمی دهند و یا به حساب نمی آورند.

یکی از دلایل واضح ومهم شکل گیری این خطای شناختی تبلیغات ویا اطلاعات نادرستی است که توسط افراد نا آگاه ودربرخی مواردسودجو ارائه می شود.

همین خطای شناختی باعث می شود که افراد در مواجه با مصرف مواد اعتیاد آور نتوانند تصمیمات قاطعانه و درستی بگیرند.

انسان با نگرش سالم ومنطقی هر کاری که میخواهد انجام دهد دقت می کند و محاسبه می کند وتفکر می کند که چه چیزی را به دست می آورد و چه چیزی را از دست می دهد؛واز انجام کارهایی که او را متضرر می کندپرهیزمی کند.

مصرف مواد اعتیاد آور معامله ی پر ضرری است که ممکن است هیچگاه جبران مضرات آن امکانپذیر نباشد.

راه حل این مشکل ترویج وآموزش تفکر انتقادی به افرادجامعه به خصوص جوانان است.

تفکر انتقادی به ما کمک می کند تا اطلاعات خود را در مورد مصرف مواد اعتیاد آور باز پردازی کنیم و ببینیم این اطلاعات تا چه حد صحت علمی و منطقی دارند ومنابع این اطلاعات تا چه حد قابل استناد وحقیقی است.

 

 

با تشکر

سعید امدادی

 کارشناس درمان اعتیاد؛دانشجوی روانشناسی